Jak opanować stres na maturze?

maj 15, 2020

Ci, którzy mają ją już za sobą wiedzą, że tak naprawdę nie ma się czym stresować i wspominają ją z sentymentem. Ci, którzy dopiero do niej przystąpią, często uważają, że na pewno sobie z nią nie poradzą i będzie to ich życiowa porażka. Matura. Zbliżający się wielkimi krokami egzamin dojrzałości, który jest powodem stresu i nieprzespanych nocy wielu młodych osób. Jak opanować stres na maturze?

Stres motywuje nas do działania, wyzwala adrenalinę, która pomaga znaleźć rozwiązanie. W przypadku stresu maturalnego motywuje on do działania, czyli regularnej nauki, ale ponieważ jest długotrwały — może być także wyniszczający dla zdrowia i organizmu. Jak sobie z nim radzić?

  1. Bądź przygotowany

Stres na pewno się zmniejszy, jeśli będziesz pewna/y tego, co wiesz. Ucz się regularnie i powtarzaj swoją wiedzę. Utrwalona, nawet w dużym stresie nie ucieknie, a ty bez problemu odpowiesz na zadane pytanie.

  1. Planuj i trzymaj się planu

Nie chodzi o to, żeby uczyć się cały czas lub według jednego „idealnego wzorca”, ale żeby uczyć się skutecznie. Stwórz plan nauki, który będzie odpowiedni właśnie dla ciebie. Jesteś skowronkiem — ucz się w godzinach porannych. Jesteś sową — ucz się w nocy. Podziel materiał na sekcje i regularnie go powtarzaj dodając nowe elementy.

  1. Pozwól sobie na relaks i odpoczynek

Jeśli będziesz się uczyć non stop stres na pewno cię dopadnie, a efektem takiego permanentnego stresu będzie przemęczenie, wzmożony lęk, brak odporności, brak snu. Przed rozpoczęciem nauki zrób coś co cię relaksuje. Bieganie, jazda na rowerze, pilates lub po prostu słuchanie dobrej muzyki czy obejrzenie ulubionego serialu — ważne, aby do nauki zasiadać z dobrym nastawieniem. Po zakończonym dniu nauki również zrób coś dla siebie. Wtedy mózg i całe ciało lepiej się zregenerują i będą gotowe do kolejnego dnia nauki, a w dniu matury na pewno nie zawiodą. Pamiętaj również o regularnym śnie i spożywaniu zdrowych posiłków, bogatych w witaminy i minerały.

  1. Bądź optymistą

Pozytywne nastawienie może zdziałać cuda. Codziennie powtarzaj sobie, że jesteś przygotowana/y i zdasz maturę. Niech będzie to twoja mantra, która pomoże osiągnąć sukces. W sytuacjach wzmożonego stresu możesz ją rozbudować o konkretne przykłady: uczę się regularnie, powtarzam materiał, mam plan, według którego postępuję i który pomoże mi osiągnąć mój cel, dlatego jestem przygotowana/y i spokojna/y. Takie afirmacje połączone z głębokim oddechem pomagają opanować stres i budują twoją pewność siebie.

  1. W dniu matury

Zaraz po przebudzeniu weź głęboki oddech i powtórz swoją mantrę. Zjedz lekkie, pożywne śniadanie. Po odnalezieniu swojego miejsca na sali uważnie słuchaj instrukcji. Zanim przystąpisz do wypełniania arkuszy weź głęboki oddech i po prostu zacznij czytać pytania. Pamiętaj, aby czytać dokładnie i ze zrozumieniem. Możesz odpowiadać na pytania po kolei lub według stopnia trudności — od najłatwiejszych do najtrudniejszych. Jeśli czegoś nie wiesz, weź głęboki oddech i zastanów się nad odpowiedzią lub zostaw to pytanie na koniec. Z czasem nerwy będę mniejsze i łatwiej będzie ci odpowiadać na trudniejsze pytania. Pamiętaj — nie musisz znać wszystkich odpowiedzi!

Po egzaminie skup się na planowaniu swojej przyszłości. Chcesz zostać, architektem, inżynierem, informatykiem? A może nie wiesz jaki kierunek wybrać, ale twoim marzeniem zawsze był Kraków i Politechnika Krakowska? Sprawdź, jak może wyglądać twoja ścieżka kariery po ukończeniu tej uczelni. Porozmawiaj z kimś, kto jest studentem PK lub kto jest jej absolwentem. Zapytaj, jak wygląda życie akademickie i studenckie. Poznaj swoje możliwości i podejmij pierwszą prawdziwie dorosłą decyzję. Studiuj na Politechnice Krakowskiej.

© 2012–2019 Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki