Rusza konkurs „M-Ar-Che-F”!

„M-Ar-Che-F” to ogólnopolski konkurs dla uczniów szkół ponadpodstawowych. Na platformie e-learningowej Politechniki Krakowskiej uczestnicy konkursu mogą znaleźć mini-kursy. Za ich zaliczenie przyznawane są punkty. Wygrywa ten, kto ukończy największą liczbę kursów. Nagrodzeni zostaną także nauczyciele oraz szkoły najbardziej zaangażowane w konkurs.

Konkurs „M-Ar-Che-F” będzie trwał od 15 września 2024 r. do 28 lutego 2025 r. (rejestracja uczestników do 31 stycznia 2025 r.). Każdy uczeń może samodzielnie zgłosić swój udział w konkursie lub zostać zgłoszonym przez nauczyciela (zob. www.szkoly.pk.edu.pl).

Wszystkie mini-kursy znajdują się na platformie e-learningowej Politechniki Krakowskiej https://delta.pk.edu.pl/. Ich tematyka nieco poszerza materiał obowiązujący w szkołach ponadpodstawowych. Uczeń może wziąć udział w każdym z mini-kursów. Po spełnieniu warunków zaliczenia danego mini-kursu uczestnik zdobywa jednej punkt. Zatem wynik uczestnika konkursu to suma zdobytych przez niego punktów. Wynik uczestnika konkursu to suma zdobytych przez niego punktów. Warto podkreślić, że na laureatów konkursu czekają nagrody pieniężne, pamiątkowe gadżety oraz dodatkowe punkty w postępowaniu rekrutacyjnym na wszystkie kierunki studiów pierwszego stopnia na Politechnice Krakowskiej: 50 punktów (I miejsce), 40 punktów (II miejsce), 30 punktów (III miejsce).

Nagrodzeni zostaną także nauczyciele, którzy motywują uczniów do poszerzania wiedzy. Wynik nauczyciela to suma wyników wszystkich zgłoszonych przez niego osób przy użyciu formularza grupowego. Organizatorzy przewidzieli także nagrody dla szkół. Wyniki zarejestrowanych uczniów danej placówki będą zsumowane. Oczywiście szkoły z największą liczbą punktów otrzymają dyplomy i nagrody. Zostaną one wręczone dyrektorom szkół podczas uroczystego posiedzenia Senatu PK.

Dostęp do kursów możliwy jest z poziomu strony internetowej poświęconej współpracy ze szkołami (www.szkoly.pk.edu.pl) oraz poprzez platformę Otwartych Zasobów Edukacyjnych PK (www.politeka.pk.edu.pl). Uczestnicy konkursu, by zaliczyć dany kurs i zdobyć punkty muszą spełnić wszystkie wymagania podane w zakładce „Zasady zaliczania kursu”. Warto ją sprawdzać, ponieważ zasady w każdym kursie są inne.

konkurs_marchef

Regulamin konkursu>>

Lista kursów, które mogą wybierać uczestnicy konkursu:

W zakresie architektury krajobrazu:

  • „Przygotowanie portfolio”
  • „Rysunek odręczny”
  • „Rysunek odręczny dla kandydatów na architekturę krajobrazu, cz. 2”

W zakresie matematyki:

  • „Iloczyn skalarny i wektorowy”
  • „Płaszczyzna i prosta w przestrzeni”
  • „Wprowadzenie do macierzy”
  • „Rozwiązywanie układów równań liniowych z wykorzystaniem Twierdzenia Cramera”
  • „Elementy kombinatoryki”
  • „Indukcja matematyczna”
  • „Działania i relacje na zbiorach”
  • „Funkcje cyklometryczne”
  • „Obliczanie pochodnych funkcji jednej zmiennej”
  • „Obliczanie granic funkcji z wykorzystaniem reguły de l’Hospitala”
  • „Asymptoty”
  • „Liczby zespolone 1”
  • „Liczby zespolone 2”

W zakresie fizyki:

  • „Ewolucja gwiazd”
  • „Jak zamarza woda”
  • „Czy istnieją monopole magnetyczne”
  • „Ruch falowy”
  • „Polaryzacja światła cz.1”
  • „Polaryzacja światła cz.2”
  • „Polaryzacja światła cz.3”
  • „Staczanie się ciał symetrycznych z równi pochyłej”
  • „Inercjalne układy odniesienia”
  • „Układy nieinercjalne część 1 – Nieinercjalne układy odniesienia poruszające się ruchem przyspieszonym prostoliniowym”
  • „Układy nieinercjalne część 2 – Obracające się układy odniesienia. Siła odśrodkowa”
  • „Układy nieinercjalne część 3 – Obracające się układy odniesienia. Siła Coriolisa”
  • „Układy nieinercjalne część 4 – Efekty Coriolisa na Ziemi”
  • „Układy nieinercjalne część 5 – Stan nieważkości w układach nieinercjalnych w polu grawitacyjnym”
  • „Układy nieinercjalne część 6 – Sztuczna grawitacja w układach nieinercjalnych w kosmosie”

W zakresie chemii: 

  • „Chromatografia kolumnowa”
  • „Twardość wody”
  • „Utlenianie i redukcja +TLC – Synteza Kwasu Benzoesowego”
  • „Skala pH – wskaźniki, pHmetr i miareczkowanie potencjometryczne”
  • „Projektowanie leków – od pomysłu do tabletki”
  • „Wymiana ciepła w inżynierii chemicznej”
  • „Kolorowy wodór”
  • „Proekologiczne katalizatory”
  • „OZE w Inżynierii Chemicznej”

W zakresie informatyki:

  • „Edycja video”
  • „Modelowanie 3D. Wprowadzenie”
  • „Modelowanie 3D. Wprowadzenie cz.2”
  • Podstawy programowania w języku C cz. 1 – Operatory, typy danych
  • Podstawy programowania w języku C 2 – Wyrażenia warunkowe, pętle”
  • Podstawy programowania w języku C 3 – Tablice, wektory i macierze”
  • „Podstawy programowania w języku C, cz. 4 – Wskaźniki”
  • „Podstawy systemu Linux”

W zakresie budownictwa:

  • Budownictwo energooszczędne
  • „Jak czytać rysunek architektoniczny?”
  • „Jak poprawnie wykonać pomiar kamerą termowizyjną?”
  • Zaawansowane materiały konstrukcyjne
  • „Fundamenty”
  • „Komfort cieplny”
  • „Z czego wznosić ściany murowane budynków – część 1”
  • „Z czego wznosić ściany murowane budynków – część 2”
  • „Okna w budynkach mieszkalnych”
  • „Schody”
  • „Konstrukcje schodów”
  • „Tarasy i dachy zielone”
  • „Dachy strome i konstrukcje więźby drewnianej”
  • „Ściany drewniane”
  • „Nowoczesne konstrukcje drewniane”

(autorka: jg)