IV edycja konkursu „M-Ar-Che-F” rozpoczęła się 15 października 2025 r. i potrwa do 28 lutego 2026 r. (rejestracja uczestników do 31 stycznia 2026 r.). Konkurs ma zasięg ogólnopolski i jest przeznaczony dla uczniów szkół ponadpodstawowych. Na laureatów konkursu czekają nagrody pieniężne, pamiątkowe gadżety oraz dodatkowe punkty w postępowaniu rekrutacyjnym na wszystkie kierunki studiów I stopnia na Politechnice Krakowskiej. Nagrodzeni zostaną także nauczyciele oraz szkoły najbardziej zaangażowane w konkurs.
Organizowany przez Politechnikę Krakowską konkurs ma na celu zainteresowanie uczniów szkół ponadpodstawowych naukami ścisłymi i przyrodniczymi, takimi jak: matematyka, architektura, chemia, fizyka, informatyka i budownictwo. Stanowi on też zachętę dla szkół, by podjęły współpracę z PK w celu lepszego przygotowania uczniów do podjęcia studiów technicznych. Poprzez udział w konkursie uczniowie zapoznają się również z platformą e-learningową Delta.
Swój udział w konkursie możesz zgłaszać indywidualnie albo może Cię zgłosić nauczyciel. W tym celu należy wypełnić formularz zgłoszeniowy znajdujący się na stronie marchef.pk.edu.pl. Zgłoszenia przyjmowane są do 31 stycznia 2026 r. Konkurs przeprowadzany jest w formie zdalnej na platformie e-learningowej Politechniki Krakowskiej. To właśnie tam znajdziesz mini-kursy, których tematyka poszerza materiał obowiązujący w szkołach ponadpodstawowych. Możesz wziąć udział w każdym z mini-kursów. Po spełnieniu warunków zaliczenia danego mini-kursu zdobędziesz jednej punkt. Twój ogólny wynik to suma zdobytych punktów. Warto podkreślić, że na laureatów konkursu czekają nagrody pieniężne, pamiątkowe gadżety oraz dodatkowe punkty w postępowaniu rekrutacyjnym na wszystkie kierunki studiów pierwszego stopnia na Politechnice Krakowskiej: 50 punktów (I miejsce), 40 punktów (II miejsce), 30 punktów (III miejsce). Organizatorzy przewidzieli także nagrodzenie nauczycieli i szkół, które szczególnie mocno zaangażują się we współpracę z Politechniką Krakowską w zakresie mini-kursów.
Lista kursów, z których możesz wybierać:
W zakresie architektury krajobrazu:
- „Przygotowanie portfolio”
- „Rysunek odręczny”
- „Rysunek odręczny dla kandydatów na architekturę krajobrazu, cz. 2”
W zakresie matematyki:
- „Iloczyn skalarny i wektorowy”
- „Płaszczyzna i prosta w przestrzeni”
- „Wprowadzenie do macierzy”
- „Rozwiązywanie układów równań liniowych z wykorzystaniem Twierdzenia Cramera”
- „Elementy kombinatoryki”
- „Indukcja matematyczna”
- „Działania i relacje na zbiorach”
- „Funkcje cyklometryczne”
- „Obliczanie pochodnych funkcji jednej zmiennej”
- „Obliczanie granic funkcji z wykorzystaniem reguły de l’Hospitala”
- „Asymptoty”
- „Liczby zespolone 1”
- „Liczby zespolone 2”
W zakresie fizyki:
- „Ewolucja gwiazd”
- „Jak zamarza woda”
- „Czy istnieją monopole magnetyczne”
- „Ruch falowy”
- „Polaryzacja światła cz.1”
- „Polaryzacja światła cz.2”
- „Polaryzacja światła cz.3”
- „Staczanie się ciał symetrycznych z równi pochyłej”
- „Inercjalne układy odniesienia”
- „Układy nieinercjalne część 1 – Nieinercjalne układy odniesienia poruszające się ruchem przyspieszonym prostoliniowym”
- „Układy nieinercjalne część 2 – Obracające się układy odniesienia. Siła odśrodkowa”
- „Układy nieinercjalne część 3 – Obracające się układy odniesienia. Siła Coriolisa”
- „Układy nieinercjalne część 4 – Efekty Coriolisa na Ziemi”
- „Układy nieinercjalne część 5 – Stan nieważkości w układach nieinercjalnych w polu grawitacyjnym”
- „Układy nieinercjalne część 6 – Sztuczna grawitacja w układach nieinercjalnych w kosmosie”
W zakresie chemii:
- „Chromatografia kolumnowa”
- „Twardość wody”
- „Utlenianie i redukcja +TLC – Synteza Kwasu Benzoesowego”
- „Skala pH – wskaźniki, pHmetr i miareczkowanie potencjometryczne”
- „Projektowanie leków – od pomysłu do tabletki”
- „Wymiana ciepła w inżynierii chemicznej”
- „Kolorowy wodór”
- „Proekologiczne katalizatory”
- „OZE w Inżynierii Chemicznej”
W zakresie informatyki:
- „Edycja video”
- „Modelowanie 3D. Wprowadzenie”
- „Modelowanie 3D. Wprowadzenie cz.2”
- „Podstawy programowania w języku C cz. 1 – Operatory, typy danych”
- „Podstawy programowania w języku C 2 – Wyrażenia warunkowe, pętle”
- „Podstawy programowania w języku C 3 – Tablice, wektory i macierze”
- „Podstawy programowania w języku C, cz. 4 – Wskaźniki”
- „Podstawy systemu Linux”
W zakresie budownictwa:
- „Budownictwo energooszczędne”
- „Jak czytać rysunek architektoniczny?”
- „Jak poprawnie wykonać pomiar kamerą termowizyjną?”
- „Zaawansowane materiały konstrukcyjne”
- „Fundamenty”
- „Komfort cieplny”
- „Z czego wznosić ściany murowane budynków – część 1”
- „Z czego wznosić ściany murowane budynków – część 2”
- „Okna w budynkach mieszkalnych”
- „Schody”
- „Konstrukcje schodów”
- „Tarasy i dachy zielone”
- „Dachy strome i konstrukcje więźby drewnianej”
- „Ściany drewniane”
- „Nowoczesne konstrukcje drewniane”
Baza kursów znajduje się na platformie e-learningowej Delta (www.delta.pk.edu.pl) w kategorii „Kursy Dla Szkół Średnich” w podkategorii „M-Ar-Che-F” oraz poprzez platformę Otwartych Zasobów Edukacyjnych PK (www.politeka.pk.edu.pl). Na platformie Delta można zalogować się również jako gość. Warto podkreślić, że baza jest ciągle wzbogacana o nowe kursy.