Matematyka

STUDIA I STOPNIA

Czas trwania:

3-letnie, licencjat

Rozpoczęcie:

semestr zimowy – 1 października 2025 r.

Specjalności:

Prognozy gospodarcze za najbardziej przyszłościowe branże uznają sektor nowoczesnych technologii, nauki ścisłe, przyrodnicze i medyczne. W każdym z nich istotną rolę odgrywa umiejętność tworzenia, analizowania i wdrażania modeli matematycznych.
Zadanie to wymaga, po pierwsze, gruntownej znajomości teorii matematycznych, niezbędnej aby wybrać lub stworzyć odpowiednie matematyczne narzędzia, po drugie, odpowiedniego ich użycia i dopasowania do modelowanego procesu.
Program kształcenia studentów kierunku o profilu akademickim akcentuje pierwszą z tych kompetencji tzn. staranne przygotowanie teoretyczne do  modelowania procesów i zjawisk. Studia te przygotowują również do pracy o charakterze badawczym. Nabyta wiedza i umiejętności pozwalają modyfikować używane narzędzia matematyczne na głębokim poziomie, to znaczy rozszerzania ich teoretycznej podstawy oraz twórczego stosowania znanych twierdzeń i korzystania z zaawansowanych osiągnięć różnych działów matematyki. Student tego kierunku poznaje matematykę nie tylko jako narzędzie, ale również jako przedmiot badań; uczy się jej bardziej wyrafinowanych zastosowań, co predestynuje go do pracy w interdyscyplinarnych zespołach badawczych w roli animatora badań.

Dlaczego matematyka?

Celem kształcenia na studiach I stopnia (licencjackich) na kierunku matematyka jest przygotowanie absolwenta, który:

  • ma gruntowną wiedzę w zakresie teoretycznych podstaw modelowania matematycznego (w szczególności analizy matematycznej, algebry liniowej, matematyki dyskretnej i rachunku prawdopodobieństwa), która pozwala na samodzielne rozwiązywanie prostych zagadnień teoretycznych, prowadzenie i modyfikację dowodów twierdzeń, formułowania problemów w języku matematyki,
  • potrafi użyć formalizmu matematycznego do budowy prostych modeli matematycznych np. procesów dyskretnych,
  • umie przeprowadzić analizę matematycznych własności tych modeli i, gdy zajdzie potrzeba ich zmiany, wykorzystać twórczo zdobytą wiedzę dla modyfikacji odpowiednich twierdzeń w celu poprawienia modelu;
  • umie posłużyć się statystycznymi charakterystykami populacji i ich odpowiednikami próbkowymi, a także prowadzić proste wnioskowanie statystyczne, również z wykorzystaniem narzędzi komputerowych
  • zna mechanizmy funkcjonowania gospodarki, sektora finansowego i systemów bankowych oraz potrafi modelować zachodzące w nich procesy,
  • zna zaawansowane metody statystyki i metody związane z pozyskiwaniem i przekształcaniem dużych zbiorów danych,
  • potrafi posługiwać się̨ narzędziami informatycznymi przy rozwiązywaniu problemów teoretycznych i aplikacyjnych,
  • zna język obcy na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy oraz umie posługiwać się językiem specjalistycznym z zakresu matematyki.
Mężczyzna wypełniający zadania w książce do angielskiego

Proces kształcenia na kierunku matematyka można podzielić na dwa etapy: pierwszy, podczas którego student zdobywa wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne stanowiące fundament (tj. bazowe wykształcenie matematyczne z analizy, algebry, podstaw matematyki, rachunku prawdopodobieństwa oraz podstaw technologii cyfrowych) i drugi, gdy poznaje kluczowe zagadnienia związane z zastosowaniami matematyki i/lub ze specjalnością.

Specjalności studiów

Matematyka w finansach

Studia to nie tylko kształcenie

Stypendia

Zobacz rodzaje stypendiów

Przejdź do rodzaju stypendiów

Akademiki

Sprawdź warunki mieszkania

Przejdź do strony warunków mieszkania

Kultura

Poznaj życie studenckie

Przejdź do strony Kultury

Sport

Rozwijaj swoje pasje sportowe

Przejdź do strony sportu

Nauka

Poznaj możliwości rozwoju naukowego

Przejdź do strony nauki

Praktyki i praca

Absolwenci kierunku znajdują zatrudnienie w instytucjach finansowych, bankowych i ubezpieczeniowych,  zespołach przygotowujących prognozy dla ośrodków decyzyjnych, firmach informatycznych oraz w innych firmach i organizacjach, w których narzędzia i systemy oparte na matematycznych modelach są wykorzystywane. Mając właściwe przygotowanie do pracy zespołowej, umiejętność korzystania z aktualnej wiedzy oraz wpojone nawyki ustawicznego kształcenia są w pełni gotowi do dalszego rozwoju kariery zawodowej w ramach zespołów i projektów realizowanych dla potrzeb najbardziej wymagających sektorów gospodarki (telekomunikacja, bankowość i ubezpieczenia, administracja państwowa i samorządowa, operatorzy internetowi). Zdobyta w czasie studiów I stopnia wiedza i umiejętności zapewniają pełne przygotowanie do podjęcia kształcenia na studiach II stopnia a w przyszłości również pracy naukowej.