STUDIA II STOPNIA
Czas trwania:
2-letnie
Rozpoczęcie:
semestr zimowy – 1 października 2025 r.
Specjalności:
Dlaczego matematyka?
‚,Między duchem a materią pośredniczy matematyka.’’ To stwierdzenie Hugona Steinhausa doskonale charakteryzuje matematykę. Opisuje również proces jej rozwoju jako interakcji pomiędzy zadaniem znalezienia rozwiązania praktycznego problemu a rozwojem teorii, która to rozwiązanie oferuje. Próby opisu interesujących nas zjawisk i procesów (czy to związanych z codziennym życiem, czy z zakresu nauk przyrodniczych, społecznych, finansowych) inspirują rozwój matematyki; rozwój matematyki tworzy perspektywę, z której można dostrzec pewne powiązania i struktury otaczającej nas rzeczywistości i podjąć próby tworzenia prognoz i analiz. Współczesny rozwój cywilizacyjny nie byłby możliwy bez matematyki. W szczególności wszelka działalność wymagająca analizy i prognozowania nie może obyć się bez wspomagania ze strony matematyków. Celem kształcenia na studiach II stopnia (magisterskich) kierunku matematyka jest przygotowanie absolwenta, który sprosta tym wyzwaniom.
Absolwent kierunku matematyka
- posiada pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki i jej zastosowań wspartą umiejętnościami: konstruowania rozumowań matematycznych, testowania prawdziwości hipotez matematycznych, przedstawiania treści matematycznych w mowie i piśmie,
- umie budować modele matematyczne dla zagadnień z różnych obszarów (np. przyrodniczych, inżynierskich, ekonomicznych lub związanych z technologiami informatycznymi ),
- potrafi posługiwać się zaawansowanymi narzędziami informatycznymi przy rozwiązywaniu teoretycznych i praktycznych problemów matematycznych,
- potrafi samodzielnie poszerzać wiedzę matematyczną w zakresie aktualnych wyników badań.
Ponadto w zależności od ukończonej specjalności absolwent posiada wiedzę i umiejętności z ekonometrii, zaawansowanej matematyki finansowej, ekonomii matematycznej i strategii zarządzania (Matematyka w finansach i ekonomii) lub wiedzę i umiejętności związane z zaawansowanymi metodami numerycznymi, teorią równań różniczkowych cząstkowych, ogólnym modelowaniem stochastycznym i jego zastosowaniem w modelach rynków finansowych (Modelowanie matematyczne).
Absolwent jest przygotowany do samodzielnej pracy w instytucjach wykorzystujących metody matematyczne do przetwarzania i analizy danych oraz do podjęcia studiów trzeciego stopnia.
Reasumując: studia na kierunku matematyka wpisują się strategię PK rozwijania interdyscyplinarności, kształcąc oraz realizują postulat dostosowania oferty edukacyjnej do rynku pracy.
Specjalności studiów
Matematyka w finansach i ekonomii
Absolwent specjalności matematyka w finansach i ekonomii posiada dodatkowo:
- podstawową wiedzę i praktyczne umiejętności z ekonomii, zarządzania, rachunkowości, finansów i bankowości;
- umiejętność praktycznego stosowania matematyki i informatyki w rozwiązywaniu zagadnień ekonomicznych i finansowych;
- umiejętność posługiwania się modelami matematycznymi procesów ekonomicznych oraz finansowych i planowania w oparciu o nie sposobu inwestowania lub rozwoju firmy.
Modelowanie matematyczne
Absolwent specjalności modelowanie matematyczne posiada dodatkowo:
- wiedzę i umiejętności związane z modelowaniem procesów dyskretnych i ciągłych w fizyce i technice, symulacjami komputerowymi i układami dynamicznymi;
- umiejętność samodzielnego poszukiwania, zbierania i analizowania informacji pomocną w szybkim i elastycznym reagowaniu na zmienne zapotrzebowania lokalnego rynku pracy;
- umiejętność pracy i współdziałania w dużych zespołach interdyscyplinarnych przygotowujących prognozy ośrodkom decyzyjnym.
PROGRAM STUDIÓW – STUDIA STACJONARNE
Studia to nie tylko kształcenie
Praktyki i praca
Absolwenci kierunku znajdują zatrudnienie w sektorze finansowym, bankowym i ubezpieczeniowym w zespołach przygotowujących analizy i prognozy dla ośrodków decyzyjnych. Ich wiedza i nabyte podczas studiów umiejętności predestynują ich do pracy w firmach i zespołach zajmujących się analizą danych i wnioskowaniem statystycznym. Znajdą również zatrudnienie w firmach informatycznych projektujących i wdrażającym narzędzia i systemy informatyczne. oraz w innych firmach i organizacjach, w których takie narzędzia i systemy są wykorzystywane.