1. Kiedy rozpocznie się rekrutacja na studia I stopnia?
Szczegółowy harmonogram rekrutacji na studia I stopnia znajdziesz TUTAJ.
2. Jak policzyć punkty rekrutacyjne?
Sposób obliczenia wskaźnika rekrutacyjnego na studia I stopnia znajdziesz TUTAJ
3. Mam tytuł technika, czy otrzymam w związku z tym punkty w rekrutacji?
To zależy od tego, na który kierunek kandydujesz. Na wybranych kierunkach tytuł technika jest punktowany we wskaźniku rekrutacyjnym jako W2 – przedmiot charakterystyczny.
Kierunki, na których jest punktowany tytuł technika znajdziesz TUTAJ.
Sposób obliczania wskaźnika rekrutacyjnego znajdziesz TUTAJ.
4. Na ile kierunków mogę się zarejestrować?
Zarejestrować możesz się na dowolną liczbę kierunki studiów pierwszego stopnia.
Opłatę wnosisz za każdy kierunek, na który rejestrujesz się.
5. Ile wynosi opłata rekrutacyjna?
Dla studiów pierwszego stopnia na kierunkach architektura i inżynieria wzornictwa przemysłowego – 150 zł.
Dla studiów drugiego stopnia na kierunkach architektura i architektura krajobrazu – 150 zł.
Dla pozostałych kierunków studiów pierwszego i drugiego stopnia – 85 zł.
6. Czy przed rozpoczęciem studiów wymagane są badania lekarskie?
Obowiązek wykonania badań lekarskich dotyczy tylko kandydatów ubiegających się o przyjęcie na kierunek nanotechnologie i nanomateriały prowadzony na Wydziale Inżynierii Materiałowej i Fizyki oraz na wszystkie kierunki prowadzone na Wydziale Inżynierii i Technologii Chemicznej. Skierowania na badania wydaje Wydziałowa Komisja Rekrutacyjna kandydatom zakwalifikowanym do wpisu na listę studentów.
7. Jak zdobyć dodatkowe punkty rekrutacyjne?
Z dodatkowych punktów można skorzystać tylko jeden raz – w roku uzyskania świadectwa dojrzałości.
Dodatkowe punkty w rekrutacji na studia I stopnia na rok akademicki 2024/25 mogą otrzymać laureaci:
- Konkursu „O Złoty Indeks PK”
Więcej informacji o konkursie na stronie: indeks.pk.edu.pl - Konkurs „Tadeusz Kościuszko – inżynier i żołnierz”
Więcej informacji o konkursie na stronie: kosciuszko.pk.edu.pl - Konkursu o nazwie ”Ogólnopolska Olimpiada Wiedzy o Procesie Inwestycyjno-Budowlanym”, przyznaje się dodatkowo 100 punktów w postępowaniu rekrutacyjnym na pierwszy rok studiów I stopnia rozpoczynających się w roku akademickim 2024/25 na kierunkach:
– architektura,
– architektura krajobrazu,
– budownictwo.
Więcej informacji o liczbie przyznawanych punktów znajdziesz TUTAJ
8. Czy jako laureat olimpiady mogę liczyć na dodatkowe punkty rekrutacyjne?
Z uprawnień określonych w powyższym wykazie olimpiad można korzystać tylko jeden raz – w roku uzyskania świadectwa dojrzałości.
9. Jak otrzymać miejsce w akademiku?
Miejsca w domach studenckich PK, dla osób przyjętych na I rok studiów I i II stopnia, są przyznawane na podstawie złożonego wniosku poprzez Wirtualny Dziekanat w okresie przewidzianym w regulaminie przyznawania miejsc. Informacje o zasadach i trybie przyznawania miejsc są publikowane na stronie Osiedla Akademickiego PK: http://www.akademiki.pk.edu.pl/
W Regulaminie znajduje się także cennik.
10. Czy jest możliwość rozpoczęcia studiów w trybie niestacjonarnym, a potem przeniesienie się na studia stacjonarne?
Tak, jest taka możliwość. Zazwyczaj po zaliczeniu pierwszego semestru (ale regulaminy na poszczególnych Wydziałach mogą stanowić inaczej). Można skierować wniosek do Dziekana z prośbą o przeniesienie na inną formę studiów. Szczegóły w Regulaminie studiów:
11. Jakie zdjęcie należy dołączyć podczas elektronicznej rejestracji?
Podczas dokonywania elektronicznej rejestracji kandydaci zobowiązani są do dołączenia pliku zawierającego elektroniczną wersję fotografii w formacie JPG, o wymiarach 236 x 295 pikseli ±3 piksele. Zdjęcie powinno być wykonane zgodnie z wymaganiami stosowanymi przy wydawaniu dowodów osobistych: https://obywatel.gov.pl/wyjazd-za-granice/zdjecie-do-dowodu-lub-paszportu.
12. Zapomniałem UID/hasła do swojego konta. Jak je odzyskać?
Proszę sprawdzić wiadomość e-mail, potwierdzającą ukończenie procesu rejestracji. W drugiej kolejności proszę skorzystać z opcji przypominania UID/hasła na stronie elektronicznej rejestracji. Jeżeli odzyskanie danych się nie powiedzie, proszę skontaktować się z właściwą komisją rekrutacyjną.
13. Czy powinienem wysłać potwierdzenie przelewu e-mailem?
Nie. Nie należy wysyłać potwierdzenia przelewu ani pocztą elektroniczną ani zwykłą.
14. Zdawałem maturę w starej formule (po gimnazjum), jaki dokument rekrutacyjny powinienem wybrać podczas rejestracji?
Niezależnie od tego, czy była to matura w formule 2015 (po gimnazjum), czy w formule 2023 (po szkole podstawowej), podczas rejestracji należy wybrać dokument świadectwo dojrzałości – nowa matura.
Dokumenty: świadectwo dojrzałości – stara matura – skala czterostopniowa 2-5 oraz świadectwo dojrzałości – stara matura – skala sześciostopniowa 1-6 dotyczą kandydatów, którzy zdawali maturę przed 2004 rokiem.
15. Gdzie znajdę informację o tym, że zostałem zakwalifikowany/wpisany na listę studentów?
Wydziałowe Komisje Rekrutacyjne nadają kandydatowi odpowiedni status, który informuje o tym, czy został np.:
– zakwalifikowany do wpisu,
– oczekuje na kolejne postępowanie kwalifikacyjne;
– wpisany na listę studentów;
– nieprzyjęty itd.
Oprócz tego, w programie do elektronicznej rejestracji w zakładce „ogłoszenia” (widocznej po lewej stronie na koncie Kandydata) komisja zamieszcza odpowiednie listy według numerów UID, nadanych kandydatom podczas rejestracji.
16. Mam zagraniczną maturę, czy przy rekrutacji potrzebuję dodatkowych dokumentów?
Tak. Świadectwa uzyskane za granicą powinny być przetłumaczone na język polski przez tłumacza przysięgłego wpisanego na listę tłumaczy przysięgłych prowadzoną przez Ministra Sprawiedliwości RP. Powinny one zostać poddane legalizacji albo opatrzone apostille.
Kandydat, który ukończył szkołę średnią za granicą, może ubiegać się o przyjęcie na studia I stopnia pod warunkiem, że jego wykształcenie będzie podlegało uznaniu z mocy prawa na podstawie art. 93 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, uznaniu na mocy umów międzynarodowych bądź uznane zostanie w drodze decyzji administracyjnej.
Świadectwa powinny także posiadać adnotację określającą, do ubiegania się o przyjęcie na jakie studia uprawnia dany dokument w kraju jego wydania, chyba że istnieje umowa międzynarodowa przyznająca takie uprawnienie. Informację o uprawnieniach, jakie przysługują posiadaczom określonych dokumentów, można sprawdzić korzystając z tzw. kwalifikatora NAWA.
Inne strony, które mogą być pomocne przy potwierdzeniu uprawnień do podjęcia studiów:
ENIC-NARIC – gateway to recognition of qualifications
Education systems | Nuffic
Q-ENTRY – International Database on Higher Education Entry Qualifications
Jeśli świadectwo nie zawiera informacji o zastosowanej skali ocen, wraz ze świadectwem dostarczyć należy dokument zawierający skalę ocen, przetłumaczony i zalegalizowany (opatrzony apostille) w sposób analogiczny do świadectwa.
17. Czy mogę kandydować na studia ponownie, jeśli jestem absolwentem PK?
Oczywiście, ale pamiętaj, że nie rejestrujesz się podając dane osobowe, ponieważ są one przechowywane w systemie. Jako absolwent PK logujesz się na swoje konto za pomocą numeru UID i hasła, a następnie dokonujesz wyboru kierunku.
18. W trakcie rejestracji otrzymuję komunikat: Dane nie zostały zapisane ponieważ taki Pesel istnieje już w bazie danych.
Jeśli kandydat w przeszłości został wpisany na listę studentów PK i nie ukończył studiów, to loguje się za pomocą numeru UID i hasła, a następnie dokonuje wyboru kierunku. Jego konto jest nadal aktywne.
19. Jaką pomoc mogą otrzymać kandydaci z orzeczeniem o niepełnosprawności?
Dla kandydatów legitymujących się orzeczeniem o niepełnosprawności jest możliwość indywidualnej organizacji egzaminu wstępnego, testu sprawdzającego efekty uczenia się, testu kompetencyjnego z języka angielskiego oraz rozmowy sprawdzającej znajomość języka angielskiego zwanych dalej „egzaminem”. Organizacja egzaminu ustalana jest w sposób indywidualny na podstawie dostarczonej przez kandydata aktualnej dokumentacji potwierdzającej rodzaj i stopień niepełnosprawności.
Decyzję w sprawie indywidualnej organizacji egzaminu podejmuje przewodniczący komisji rekrutacyjnej wraz z Kierownikiem Biura ds. Osób z Niepełnosprawnościami PK. Kandydaci wymagający zapewnienia indywidualnej organizacji egzaminu są zobowiązani zgłosić taką potrzebę co najmniej miesiąc przed ustalonym terminem egzaminu.
20. Mam tytuł technika, gdzie powinienem wpisać jego wyniki, żeby uzyskać punkty w rekrutacji?
Przy rejestracji na kierunki, na których tytuł technika jest punktowany, należy zaznaczyć właściwy posiadany tytuł technika w zwolnieniach (tam, gdzie są widoczne również olimpiady i konkursy). Następnie uzupełniając dane rekrutacyjne (wyniki matury) należy wybrać właściwe pola, które są uzależnione od posiadanego dyplomu:
– kandydaci, którzy posiadają dyplom zawodowy uzupełniają jeden wynik – Egzamin zawodowy –> ostateczny wynik na dyplomie zawodowym,
– kandydaci, którzy posiadają dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe uzupełniają dwa wyniki – Egzamin potwierdzający kwalifikacje zawodowe – część praktyczna oraz Egzamin potwierdzający kwalifikacje zawodowe – część teoretyczna.
UWAGA wpisać należy wyniki jednej wybranej kwalifikacji – tej, która w przeliczeniu jest korzystniejsza dla kandydata. (Aby wybrać korzystniejszy dla siebie wynik, przelicz wyniki obu kwalifikacji w następujący sposób: wynik egzaminu praktycznego x 0,7 + wynik egzaminu teoretycznego x 0,3).
Dokumentami, które uprawniają do przyznania punktów są wyłącznie: dyplom zawodowy oraz dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe. Certyfikaty ani świadectwa potwierdzające zdanie poszczególnych kwalifikacji nie są wystarczające.
21. Mam status „Zakwalifikowany do wpisu…”. Co powinnam/powinienem zrobić?
Jeśli na jednym z kierunków widnieje status np. „Zakwalifikowany do wpisu – proszę osobiście (lub przez pełnomocnika), w dniach od 15 lipca od godz. 10.00 do 19 lipca do godz. 13.00 br., dostarczyć komplet dokumentów do WKR.” oznacza to, że w ww. terminie należy złożyć wymagane dokumenty w siedzibie wydziałowej komisji rekrutacyjnej. Jeśli dokumenty nie zostaną złożone w terminie, który jest określony w statusie, komisja wyda decyzję o nieprzyjęciu na studia.
22. Mam status „Oczekiwanie na kolejne postępowanie kwalifikacyjne”. Co to znaczy?
Zgodnie z harmonogramem rekrutacji na studia komisje rekrutacyjne przeprowadzają postępowania kwalifikacyjne w lipcu i wrześniu. Status „Oczekiwanie na kolejne postępowanie” oznacza, że w dotychczasowych postępowaniach kwalifikacyjnych nie zostałaś/eś zakwalifikowana/y, ale w następnych będziesz ciągle brana/y pod uwagę.
Możesz zarówno rejestrować się na inne kierunki, jak i złożyć dokumenty na te kierunki, gdzie już zostałaś/eś zakwalifikowany.
Złożenie dokumentów na jeden kierunek, nie eliminuje Cię z postępowania kwalifikacyjnego na innych.
23. W jaki sposób mogę się odwołać od decyzji o nieprzyjęciu na studia??
Kandydat, który otrzymał pisemną decyzję wydziałowej komisji rekrutacyjnej o odmowie przyjęcia na studia, ma prawo wnieść odwołanie do Rektora PK. Odwołanie wnosi się za pośrednictwem wydziałowej komisji rekrutacyjnej, która wydała decyzję, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia. Odwołanie należy złożyć w siedzibie właściwej wydziałowej komisji rekrutacyjnej.
Uwaga!: status widoczny na koncie kandydata, informujący o nieprzyjęciu na studia, ma jedynie walor informacyjny i nie można się od niego odwołać.