1. Na ile kierunków mogę się zarejestrować?
Kandydat na studia II stopnia ma możliwość dokonania elektronicznej rejestracji na dwa kierunki studiów. Podczas dokonywania elektronicznej rejestracji na kierunek, do którego przypisana jest więcej niż jedna specjalność, kandydat ma możliwość wskazania więcej niż jednej specjalności, prowadzonej w obrębie tego samego kierunku i formy studiów. Kandydat w pierwszej kolejności wskazuje specjalność podstawową, specjalności alternatywne szereguje według preferencji. Komisja rekrutacyjna podejmuje decyzję o możliwości zakwalifikowania kandydata do wpisu na listę studentów danego kierunku z przypisaniem do wskazanej przez kandydata specjalności z uwzględnieniem wskazanych przez kandydata preferencji, w oparciu o wynik uzyskany przez kandydata w procesie rekrutacji i miejsce kandydata na liście rankingowej.
Opisana powyżej zasada nie dotyczy kandydatów na kierunki prowadzone na Wydziale Informatyki i Telekomunikacji, Wydziale Inżynierii Materiałowej i Fizyki, oraz na Wydziale Inżynierii Lądowej. Na tych wydziałach przypisanie kandydatów do danej specjalności nastąpi po ustaleniu listy studentów na podstawie preferencji kandydata wskazanych na etapie rejestracji.
2. W jaki sposób przygotować portfolio?
Kandydaci na studia II stopnia na kierunek architektura oraz architektura krajobrazu składają portfolio w wersji elektronicznej zgodnie z następującymi wytycznymi:
– warunki technicznie i tryb przekazywania portfolio
– zakres wymagań i sposób oceny portfolio – architektura
– zakres wymagań i sposób oceny portfolio – architektura krajobrazu
3. Czy przed rozpoczęciem studiów wymagane są badania lekarskie?
Obowiązek wykonania badań lekarskich dotyczy tylko kandydatów ubiegających się o przyjęcie na studia na kierunkach prowadzonych na Wydziale Inżynierii i Technologii Chemicznej.
4. Czy istnieją szczególne wymagania w przypadku ubiegania się przez obywatela polskiego o przyjęcie na studia II stopnia na podstawie dyplomu uzyskanego poza granicami Polski?
Tak. Dyplomy uzyskane za granicą powinny być przetłumaczone na język polski przez tłumacza przysięgłego wpisanego na listę tłumaczy przysięgłych przez Ministra Sprawiedliwości RP.
Dyplomy uzyskane poza granicami Polski muszą być opatrzone apostille albo poddane legalizacji.
Apostille jest rodzajem zaświadczenia, na podstawie którego dokumenty urzędowe (m.in. świadectwa i dyplomy) wydane na terytorium jednego państwa są uznawane za ważne na terytorium innego państwa. Apostille zostało wprowadzone konwencją znoszącą wymóg legalizacji zagranicznych dokumentów urzędowych sporządzoną w Hadze 5 października 1961 roku (Dz. U. z 2005 r. nr 112, poz. 938) i dotyczy państw, które przyjęły tę konwencję.
Legalizacja to potwierdzenie autentyczności dokumentu (np. świadectwa lub dyplomu) wydanego w innym państwie. Trzeba ją wykonać, jeśli nie jest możliwe uzyskanie apostille, bo kraj, który wydał dokument nie przystąpił do konwencji znoszącej wymóg legalizacji dokumentów. Jeśli państwo, w którym wydano dyplom nie znajduje się na liście sygnatariuszy konwencji haskiej, należy dokonać legalizacji tego dokumentu.
Zwykle legalizacji dokumentu urzędowego dokonuje polski konsul w kraju, gdzie wydano dokument. Konsul w szczególności może poświadczyć autentyczność podpisu i charakter, w jakim działała osoba podpisująca dokument urzędowy lub dokonująca jego uwierzytelnienia, oraz tożsamość pieczęci albo stempla, którym jest opatrzony ten dokument.
Dyplomy uzyskane za granicą powinny także posiadać adnotację, określającą do ubiegania się o przyjęcie na jakie studia uprawnia dany dokument w kraju jego wydania.
Informację o uprawnieniach, jakie przysługują posiadaczom określonych dokumentów, można sprawdzić korzystając z tzw. kwalifikatora NAWA.
Inne strony, które mogą być pomocne przy potwierdzeniu uprawnień do podjęcia studiów:
ENIC-NARIC – gateway to recognition of qualifications
Education systems | Nuffic
Q-ENTRY – International Database on Higher Education Entry Qualifications
5. Jakie zdjęcie powinienem dołączyć podczas elektronicznej rejestracji?
Proszę dołączyć kolorową fotografię w formacie JPG o wymiarach 236×295 pikseli +/- 3 piksele, wykonaną zgodnie z wymogami obowiązującymi do dowodu osobistego.
6. Czy mam składać dokumenty zaraz po rejestracji?
Nie. Kandydaci składają dokumenty dopiero po ogłoszeniu listy osób zakwalifikowanych do wpisu na listę studentów.
7. Czy muszę złożyć dokumenty osobiście?
Tak. Kandydaci zakwalifikowani składają dokumenty rekrutacyjne w formie tradycyjnej, w siedzibie komisji, w godzinach wyznaczonych dyżurów. Komplet wymaganych dokumentów można złożyć osobiście albo przez pełnomocnika. Pełnomocnik zobowiązany jest przedłożyć pełnomocnictwo.
8. Gdzie znajdę informację o akademikach?
Zapraszamy do odwiedzenia strony: www.akademiki.pk.edu.pl
9. W jaki sposób mogę się odwołać od decyzji o nieprzyjęciu na studia?
Kandydat, który otrzymał pisemną decyzję wydziałowej komisji rekrutacyjnej o odmowie przyjęcia na studia, ma prawo wnieść odwołanie do Rektora PK. Odwołanie wnosi się za pośrednictwem wydziałowej komisji rekrutacyjnej, która wydała decyzję, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia. Odwołanie należy złożyć w siedzibie właściwej wydziałowej komisji rekrutacyjnej.
Uwaga!: status widoczny na koncie kandydata, informujący o nieprzyjęciu na studia, ma jedynie walor informacyjny i nie można się od niego odwołać.